Στο πλαίσιο της Θεματικής Εβδομάδας 2017 με τους μαθητές και τις μαθήτριες των τμημάτων Γ1 και Γ2, αφού θυμηθήκαμε την πρώτη ελληνίδα πεζογράφο, τη Ζακυνθινή Ελισάβετ Μαρτινέγκου, γνωρίσαμε την πρώτη ζωγράφο της σύγχρονης Ελλάδας, την Σπετσιώτισσα Ελένη Μπούκουρα-Αλταμούρα. Αντισυμβατική και ιδιόρρυθμη η Αλταμούρα αρνήθηκε την κοινή γυναικεία μοίρα και προκάλεσε την εποχή της με τις προσωπικές της επιλογές, μένοντας πιστή στον όρκο της ''πως μόνο ο θάνατος θα εμπόδιζε το χέρι της να ζωγραφίζει''.
Αφορμή για τη γνωριμία μας το απόσπασμα ''Η μεταμφίεση'' από τη μυθιστορηματική βιογραφία της Ρέας Γαλανάκη ''Ελένη ή ο Κανένας''. Στο απόσπασμα η Ελένη, προκειμένου να σπουδάσει ζωγραφική στην Ιταλία, μεταμφιέζεται σε άνδρα γιατί, σύμφωνα με τη νοερή ενθάρρυνση της Μεγάλης Κυράς των Σπετσών, της Μπουμπουλίνας, ΄΄με τα γυναικεία ενδύματα δεν μπαίνει κανείς στην πράξη του πολέμου΄΄. Ως άνδρας λοιπόν η Ελένη έδωσε εξετάσεις στη Σχολή των Ναζαρηνών ζωγράφων και ως άνδρας έζησε για λίγα χρόνια γεννώντας τον εαυτό της ως Κανένα. Διαβάζοντας, εξάλλου, και συζητώντας άλλα αποσπάσματα του βιβλίου παρακολουθήσαμε διαφορετικά, χρονικά, επεισόδια της πολυτάραχης ζωής της.
Γαλημιτάκη Σμαράγδη