Τρίτη, 20 Απριλίου 2021

ΕΒΡΑΪΚΟ ΟΛΟΚΑΥΤΩΜΑ


  Ημέρα μνήμης του Εβραϊκού Ολοκαυτώματος

Στις 27 του Γενάρη αφιερώσαμε από μία διδακτική ώρα, στα τμήματα Α4 
και Α1, στη μνήμη του Εβραϊκού Ολοκαυτώματος, ακολουθώντας και την 
οδηγία του Υπουργείου Παιδείας για την πραγματοποίηση διδασκαλιών ή 
εκδηλώσεων, διάρκειας δύο διδακτικών ωρών με θέμα το Εβραϊκό 
Ολοκαύτωμα τη συγκεκριμένη ημέρα. Η τρέχουσα συγκυρία της 
τηλεκπαίδευσης δεν αποτέλεσε αποθαρρυντικό παράγοντα, αντιθέτως 
συνέβαλε στο να πραγματοποιηθούν μέσω της τεχνολογίας οι σχετικές 
δραστηριότητες, με οικεία στους μαθητές μεθοδολογικά εργαλεία. Επίκεντρο της διαλογικής μας συζήτησης αποτέλεσε η οργανική σύνδεση του αντισημιτισμού με τον ρατσισμό, η εξέταση της σταδιακής εκδήλωσης 
του σχεδίου εξουδετέρωσης των Εβραίων από τους ναζιστές, οι πληγές που αφήνουν, κάθε φορά, στις ψυχές των ανθρώπων τα εγκλήματα μισαλλοδοξίας ή φυλετισμού και ασφαλώς η στάση ατόμων και κοινωνιών απέναντι σε οτιδήποτε διαφέρει από εμάς. Εφέτος θέσαμε ως στόχο να εστιάσουμε περισσότερο στο Ολοκαύτωμα των Ελλήνων Εβραίων, με τρόπο, όμως, που να αναδεικνύονται και τα δυναμικά ή φωτεινά ψήγματα της κατά τα άλλα σκοτεινής εκείνης ιστορικής συγκυρίας, όπως είναι οι κοινωνικές πρακτικές απόκρυψης της ταυτότητας των Ελλήνων Εβραίων από τη μανία καταδίωξης των κατακτητών ναζί ή ο ρόλος που έπαιξαν αξιωματούχοι της 
Ελληνικής Πολιτείας, αλλά και της Ελληνικής Ορθόδοξης Εκκλησίας, προκειμένου να αποσοβήσουν τον εκτοπισμό ή ακόμη και τη θανάτωση Ελλήνων Εβραίων, ρισκάροντας τόσο τις προσωπικές τους καριέρες όσο και 
την ίδια τους τη ζωή. Ακροβατώντας, λοιπόν, ανάμεσα στην έκθεση της ασχήμιας του αντισημιτισμού και την ανάδειξη της αυτοθυσίας των «Δικαίων των Εθνών», όλων αυτών δηλαδή που με ρίσκο τη ζωή και την κοινωνική τους θέση και υπόσταση έσωσαν συμπολίτες τους, Έλληνες Εβραίους, κατά τη διάρκεια του Εβραϊκού Ολοκαυτώματος, επιλέξαμε ως βάση συζήτησης και προβληματισμού με τους μαθητές την ταινία μικρού μήκους «Να το μάθουν όλοι», η οποία πραγματοποιήθηκε με την υποστήριξη του Εβραϊκού Μουσείου Ελλάδος και τη συνδρομή της Γενικής Γραμματείας Θρησκευμάτων, έχοντας παράλληλα λάβει και την απαραίτητη έγκριση από το Ι.Ε.Π..
  Για την εμπέδωση των πληροφοριών που γνώρισαν στο βίντεο που προβλήθηκε, οι μαθητές είχαν την ευκαιρία να παίξουν κι ένα κουίζ (Kahoot), στο οποίο μάλιστα τα πήγαν αρκετά καλά. Επιθυμώντας να εμβαθύνουν περισσότερο στο θέμα που διδάχτηκαν, οι μαθήτριες του Α4 Στρατουδάκη Αλεξάνδρα και Χαραλαμπάκη Γεωργία ετοίμασαν δύο 
παρουσιάσεις Power Point, ενώ η μαθήτρια του Β1 Κογιαννάκη Κωνσταντίνα ανέλαβε να φιλοτεχνήσει το περίφημο έργο του Hans Grundig, Opfer des Faschismus (1946). Η ανταπόκριση των μαθητών και η βιωματική τους 
ενασχόληση με ζητήματα πανανθρώπινου ενδιαφέροντος, όπως αυτό του Εβραϊκού Ολοκαυτώματος, τεκμηριώνει και σηματοδοτεί την ετοιμότητα τους να διαπραγματευτούν, με δημοκρατικούς πια όρους, θεματικές που, 
κατά το παρελθόν, η παγκόσμια κοινή γνώμη θέλησε ενίοτε να περιορίσει στα όρια της σιωπής και της λήθης.

Γιώργος Μέμος, θεολόγος