Κυριακή, 4 Φεβρουαρίου 2018

ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΔΡΑΣΗ ΓΙΑ ΤΗ ΜΝΗΜΗ ΤΟΥ ΕΒΡΑΪΚΟΥ ΟΛΟΚΑΥΤΩΜΑΤΟΣ

Ανταποκρινόμενοι στο κάλεσμα του Υπουργείου παιδείας, σχετικά με την αφιέρωση δύο ωρών, απ’ το ωρολόγιο πρόγραμμα της 31ης Ιανουαρίου του τρέχοντος έτους, για τη μνήμη του Εβραϊκού Ολοκαυτώματος, αποφασίσαμε να σχεδιάσουμε - στο τμήμα Β1 - ένα «διαφορετικό» μάθημα, προκειμένου να τιμήσουμε την 27η Ιανουαρίου, τη Διεθνή Ημέρα Μνήμης των Θυμάτων του Ολοκαυτώματος, που προκάλεσε το ναζιστικό καθεστώς.
     Τοποθετήσαμε, λοιπόν, ένα πόστερ στην κορυφή του πίνακα, ώστε να είναι ορατό από το σύνολο των μαθητών, και αξιοποιήσαμε τη διδακτική μέθοδο 5x2 για να επεξεργαστούμε το εποπτικό μας υλικό. Το συγκεκριμένο πόστερ περιλάμβανε τρεις εικόνες της αντισημιτικής προπαγάνδας της ναζιστικής Γερμανίας· η μία, παρμένη απ’ την αντισημιτική φυλλάδα εποχής «Der Stürmer», απεικονίζει μία πελώρια κάμπια να κατατρώγει και να σκιάζει τη γη, έχοντας στο πίσω μέρος το αστέρι του Δαβίδ, η δεύτερη, απ’ ένα εικονογραφημένο βιβλίο-πηγή, παρουσιάζει ένα τυπικό ναζιστικό θεωρητικό μάθημα για την «ανωτερότητα» της άριας φυλής και η τρίτη εικόνα του πόστερ, μία καρικατούρα απ’ το αρχείο του ιδρύματος Yad Vashem, «αναδεικνύει» την κατηγορία της θεοκτονίας, την πάγια αντισημιτική κατηγορία για τους Εβραίους όλων των εποχών, ακόμη όλων των χωρών και φυσικά όλων των ηλικιών!
     Οι μαθητές, αφού παρατήρησαν το «τρίπτυχο» πόστερ, κλήθηκαν να γράψουν στο τετράδιο των θρησκευτικών πέντε λέξεις ή φράσεις σε σχέση με αυτό που έβλεπαν, στηριζόμενοι περισσότερο στη φαντασία και τη διαίσθηση τους, παρά στον προϋφιστάμενο γνωστικό τους εξοπλισμό. Οι απαντήσεις των μαθητών αιφνιδιαστικά συναρπαστικές, η καλύτερη τροφή για να προχωρήσει ο διδάσκων στην «αποκρυπτογράφηση» των εικόνων του πόστερ και στην περιγραφική παρουσίαση και αναλυτική αποδόμηση των στερεοτύπων της ναζιστικής αντισημιτικής προπαγάνδας. Οι μαθητές και πάλι κλήθηκαν να αποτυπώσουν σε χαρτί πέντε φράσεις με βάση το διδαχθέν πόστερ, έχοντας, πια, πλήρη συνείδηση του περιεχομένου και των στοχεύσεων των εικόνων που τους παρουσιάστηκαν. Η δεύτερη αυτή δραστηριότητα επέτρεψε στους μαθητές να εκφράσουν, περισσότερο, τα συναισθήματά τους, να καλλιεργήσουν στάση αλληλεγγύης απέναντι στους αποδέκτες του αντισημιτικού, αλλά και κάθε ρατσιστικού μίσους και, ασφαλώς, να συνειδητοποιήσουν την απειλή που μπορεί να προκύψει, σε κάθε εποχή, απ’ το μείγμα ενός παρανοϊκού συστήματος εξουσίας με κάθε ευφάνταστη χρήση οιασδήποτε απάνθρωπης και αντικοινωνικής προπαγάνδας.




Μέμος Γιώργος, θεολόγος

     Υ.Γ. Ο γράφων οφείλει να ευχαριστήσει το Εβραϊκό Μουσείο Ελλάδος και το Διεθνές Κέντρο Μνήμης του Ολοκαυτώματος Yad Vashem, για την παροχή έγκυρου και μαθησιακά αξιοποιήσιμου διδακτικού υλικού, καθώς και για τη διοργάνωση εκπαιδευτικών σεμιναρίων στα οποία είχε την τύχη να συμμετάσχει κατά το παρελθόν έτος.                  

ΙΣΩΣ ΣΑΣ ΕΝΔΙΑΦΕΡΕΙ