Πέμπτη, 24 Νοεμβρίου 2016

33ο ΣΥΝΕΔΡΙΟ ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΗΣ ΕΤΑΙΡΕΙΑΣ ΣΤΑ ΧΑΝΙΑ


Στις 4 - 5 - 6  Νοεμβρίου 2016 πραγματοποιήθηκε στην πόλη μας το 33ο Πανελλήνιο Συνέδριο Μαθηματικής Παιδείας με πολλές και αξιόλογες παρουσιάσεις εργασιών από σπουδαίους επιστήμονες και το οποίο παρακολούθησαν πλήθος συνέδρων από όλη την Ελλάδα. Το συνέδριο οργανώθηκε από το παράρτημα Χανίων της Ελληνικής Μαθηματικής Εταιρείας με μεγάλη επιτυχία. Όπως τόνισε ο πρόεδρος του παραρτήματος Χανίων κ.Γαρεδάκης Κώστας, καλωσορίζοντας τους συνέδρους, ''τα μαθηματικά αποτελούν γέφυρα που ενώνει εποχές, έθνη, πολιτισμούς και λαούς έχοντας συμβάλει καθοριστικά στην πρόοδο της ανθρωπότητας". 

Κεντρικοί ομιλητές ήταν: ο διακεκριμένος καθηγητής του τμήματος Ηλεκτρολόγων μηχανικών και Επιστήμης Υπολογιστών του Μ.Ι.Τ  κ.Δασκαλάκης Κωσταντίνος .οι καθηγητές του Πανεπιστημίου Κρήτης κ.Λάμπρου Μιχάλης και Κολουντζάκης Μιχάλης καθώς και η επίκουρη καθηγήτρια του Πολυτεχνίου Κρήτης κ.Μανουσάκη Δάφνη.

Ο κ.Δασκαλάκης έδωσε την ευκαιρία σε μαθητές της Κρήτης να παρακολουθήσουν την ομιλία του αλλά  και να συζητήσουν μαζί του. 
Οι μαθητές παρακολουθούν την ομιλία του κ. Δασκαλάκη
Την εμπειρία τους αυτή μας περιγράφουν παρακάτω οι μαθήτριες του σχολείου μας, Ξενάκη Λυδία και Μπουζουνιεράκη Βαλεντίνα.

   Την Παρασκευή 4/11/2016 παιδιά από το σχολείο μας είχαν την τιμή  να παρακολουθήσουν το συνέδριο που πραγματοποιήθηκε στα Χανιά με τον κ. Δασκαλάκη, ο οποίος  είναι Αναπληρωτής Καθηγητής του Τμήματος Ηλεκτρολόγων Μηχανικών και Επιστήμης Υπολογιστών του Μ.Ι.Τ. Ο Κ. Δασκαλάκης μεγάλωσε στην Αθήνα, έχει, όμως, κρητικές ρίζες, καθώς ο πατέρας του είναι από τις Βουκολιές Χανίων, ενώ η μητέρα του από την Ιεράπετρα. Είναι απόφοιτος του Τμήματος Ηλεκτρολόγων Μηχανικών και Μηχανικών Υπολογιστών του Εθνικού Μετσοβίου Πολυτεχνείου με μεταπτυχιακές και διδακτορικές σπουδές στο Πανεπιστήμιο του Μπέρκλεϋ.

  Αρχικά τον κ. Δασκαλάκη παρουσίασε η μαθήτρια Διγαλάκη Κορίνα μαθήτρια του 4ου Λυκείου Χανίων που έχει διακριθεί στη Μαθηματική Ολυμπιάδα η οποία  μας είπε πληροφορίες για τον κ.Δασκαλάκη όπως ότι εργάστηκε στην εταιρία Microsoft, ότι έχει πάρει αρκετά βραβεία όπως αυτό το 2009από τη Διεθνή Ένωση Πληροφορικών. Έγινε ευρύτερα γνωστός όταν κατάφερε να λύσει τον γρίφο του Τζων Φορμπς Νας που απασχολούσε τους επιστήμονες της πληροφορικής για 60 χρόνια. Η Ισορροπία Nash εισήχθη από τον Τζων Φορμπς Νας το 1951, ο οποίος χρησιμοποιώντας το τοπολογικό θεώρημα του Βrower (1912) για τις υπερ-σφαίρες και το λήμμα του Sperner, απέδειξε ότι κάτω από πολύ γενικές συνθήκες πάντα υπάρχει ένα  σημείο ισορροπίας, και για την συνεισφορά του αυτή ο Νας τιμήθηκε το 1994 με το βραβείο Νόμπελ για τις οικονομικές επιστήμες. Με απλά λόγια ο Νας, στο πεδίο της θεωρίας των παιγνίων, είχε δημιουργήσει ένα απλοποιημένο σύστημα των σχέσεων και των ενεργειών κάποιων ανθρώπων που βρίσκονταν σε καταστάσεις με διαφορετικά συμφέροντα, όπως το να είναι αντίπαλοι σε ένα παιχνίδι.
Ο Κωνσταντ'ινος Δασκαλάκης με τον Τζων Νας 

  Ισχυρίστηκε ότι σε κάθε αγορά, ακόμη και όταν υπάρχουν αντικρουόμενα συμφέροντα, υπάρχει τρόπος να βρεθεί η ισορροπία. Ο Δασκαλάκης, όμως, απέδειξε ότι οι μέχρι τότε προσπάθειες στρέφονταν προς λάθος κατεύθυνση. Έδειξε δηλαδή ότι η ισορροπία αυτή, σε ορισμένες περιπτώσεις, είναι υπολογιστικά αδύνατη, δηλαδή ότι δεν υπάρχει τρόπος  για να προβληθεί η ισορροπία. Για αυτή του την απόδειξη βραβεύθηκε από τον διεθνή οργανισμό ΑCΜ Αssociation for Computing Μachinery το 2008.

    Στην συνέχεια ο κ. Κωνσταντίνος Δασκαλάκης  μας έκανε μία παρουσίαση με θέμα :
                                 '' Αλγόριθμοι και Μαθηματικά στον 21ο αιώνα".

  Έπειτα μας μίλησε για τον υπολογισμό γενικότερα, την βελτιστοποίηση λύσεων σε προβλήματα, για τη χρήση αλγορίθμων στην υπολογιστική βιολογία όπου μπορούμε να πάρουμε πληροφορίες για το κύτταρο μέσω το γενετικού του υλικού το DNA. Ακόμα η υπολογιστική Θεωρία Παιγνίων είναι για την κατανόηση στρατηγικής συμπεριφοράς και την εξόρυξη πληροφοριών από στρατηγικούς παίκτες. Μας ανάφερε επίσης τον αλγόριθμο του Σόλωνα τον 6ο αιώνα, την Αντίδοση  που είχε ως αποτέλεσμα οι πλουσιότεροι Αθηναίοι να πλήρωνουν δαπάνες για θεατρικές παραστάσεις, αθλητικούς αγώνες, εξοπλισμό στρατού κ.α.   
 Ένας γνωστός αλγόριθμος είναι από τις διαφημίσεις της Google τα cookies που είναι δημογραφικά χαρακτηριστικά. Άλλοι αλγόριθμοι παρόμοιοι είναι το Netflix challenge, ξυράφι του Occam και το Deep learning.
   Τέλος το συνέδριο έκλεισε με ερωτήσεις μαθητών προς τον κ. Κωνσταντίνο Δασκαλάκη και τις αντίστοιχες ακριβείς απαντήσεις του. Η ευκαιρία αυτή που δόθηκε σε εμάς και στα υπόλοιπα παιδιά που ήρθαν δεν πήγε χαμένη αφού όλοι παρακολουθήσαμε με προσοχή τα λόγια του. Είμαστε  ευγνώμονες και ευχαριστούμε τον κ. Δασκαλάκη που μέσα από αυτή την παρουσίασή του μας έδωσε παραπάνω πληροφορίες για την πληροφορική και τα μαθηματικά τον 21ο αιώνα.

 Τα παιδιά που παρακολούθησαν την ομιλία του ήταν:
·         Κριαράς Γεώργιος Γ2, Υβόνη Γεωργίου Β1,  Σακάρ Δημήτρης Β4,  Σπανουδάκης Παναγιώτης Β4, Λυδία Ξενάκη Γ3,
·         Σοφία Κοτζαμιχάλη Γ2, Βαλεντίνα Μπουζουνιεράκη Γ3 και Φρόσω Στριλυράκου Β4 η οποία ήταν και επίσημα προσκεκλημένη με την διάκρισή της σε τοπικό μαθηματικό διαγωνισμό.
              
Υπεύθυνη ανάρτησης:  Βλαμάκη Χαρά, μαθηματικός

ΙΣΩΣ ΣΑΣ ΕΝΔΙΑΦΕΡΕΙ