Δευτέρα, 26 Ιουνίου 2017

ΟΡΓΑΝΩΝΟΝΤΑΣ ΤΗΝ ΑΝΑΚΥΚΛΩΣΗ ΚΑΙ ΈΝΑΝ ΚΗΠΟ ΣΤΟ ΣΧΟΛΕΙΟ ΜΟΥ

Το σχολικό έτος 2016-2017 είχαμε τη χαρά να συντονίσουμε το πρόγραμμα «Oργανώνοντας την ανακύκλωση κι έναν κήπο στο σχολείο μου». Στο κομμάτι της ανακύκλωσης συνεχίσαμε να παροτρύνουμε τους μαθητές να διαχωρίζουν τα ανακυκλώσιμα υλικά από τα σύμμεικτα και να τα απορρίπτουν στο ειδικό καλαθάκι, από επαναχρησιμοποιημένη εφημερίδα, που είχαν κατασκευάσει οι μαθητές σε προηγούμενο πρόγραμμα σχολικών δραστηριοτήτων που είχαμε συντονίσει.

Έκπληξη ενθαρρυντική, για εφέτος, αποτέλεσε η δημιουργία σχολικού λαχανόκηπου που ήρθε να δώσει νέο «αέρα» και να συμβάλλει σημαντικά στην περιβαλλοντική ευαισθητοποίηση των μαθητών. Οι τελευταίοι, όχι μόνο προσέγγισαν το νέο μας πράσινο δημιούργημα με σεβασμό και αγάπη, αλλά κατάφεραν να μας κάνουν να παρατηρήσουμε στα πρόσωπά τους το θαύμα που μπορεί να φέρει η παρουσία της φύσης στις ψυχές των εφήβων, την πλησμονή της ειρήνης και την ησυχία της συναδέλφωσης, που μόνο εκείνη ξέρει να χαρίζει. Αν μπορούσαμε να διαβάσουμε τη σκέψη τους, αν ήταν δυνατό να αποκωδικοποιήσουμε τα συναισθήματά τους, τα πρωινά στα διαλείμματα, που στέκονταν και παρατηρούσαν τον σχολικό λαχανόκηπο, θα βεβαιώναμε ότι έφεραν, στο νου και τη καρδιά, τη δύναμη να σε πείσουν πως θα ερχόταν κάποτε η ώρα που θα έστηναν κι εκείνοι τον δικό τους λαχανόκηπο. Όχι μόνο ως αντίδραση στην επιβάρυνση που προκαλούν πολλές φορές στην υγεία μας οι σύγχρονοι μέθοδοι καλλιέργειας λαχανικών και τροφίμων, αλλά κυρίως ως στάση  ζωής που προάγει την αειφορία, την εναρμόνιση με το φυσικό περιβάλλον και την αξία του να παράγω βιώσιμα αντί να καταναλώνω αλόγιστα.
Επιγραμματικά μόνο θα αναφέρω ότι στο πλαίσιο του συγκεκριμένου σχολικού προγράμματος οι μαθητές είχαν τη δυνατότητα, όπως μπορεί να διαπιστώσει κανείς από το Power Point που παρατίθεται, να ενημερωθούν για τη σημασία που έχει για την υγεία μας το να παράγουμε βιολογικά λαχανικά, εμείς οι ίδιοι, και να το εφαρμόσουν στη πράξη. Πρώτα απομάκρυναν τα χόρτα από το χωράφι που επιλέχτηκε να αποτελέσει τον λαχανόκηπο του σχολείου, για να έρθει στη συνέχεια ένας γονέας μαθητή του σχολείου μας και να φρεζάρει το χώμα με δικά του μέσα και προσωπική εθελοντική εργασία. Σε δεύτερη φάση, οι μαθητές άνοιξαν μόνοι τους τα αυλάκια και μεταφύτευσαν τα λαχανικά, τα οποία είχαν βλαστήσει στα σπορεία φύτευσης που μας είχε προσφέρει γεωπόνος του Δήμου Χανίων, μαζί με σπόρους τοπικών ποικιλιών. Τα σπορεία είχαν προηγουμένως δημιουργηθεί και τοποθετηθεί σε ορισμένες σχολικές αίθουσες, προκειμένου να δέχονται την απαραίτητη φροντίδα από τους μαθητές του προγράμματος, αλλά και για να φανερώνουν στους υπόλοιπους μαθητές την πορεία ζωής που σημειώνουν τα λαχανικά μας προτού μεγαλώσουν.
Τέλος, οι μαθητές δεν έμειναν μόνο στη μεταφύτευση των σποριόφυτων λαχανικών στον κήπο, αλλά προχώρησαν στη συντήρηση του, ποτίζοντας και ξεχορταριάζοντας όποτε ήταν απαραίτητο. Αυτό το πρόγραμμα, λοιπόν, δεν είναι ένα τυπικό σχολικό πρόγραμμα, που ολοκληρώνεται με το πέρας της σχολικής χρονιάς, αλλά πρόκειται για ένα ανοιχτό πεδίο επιμόρφωσης και αγάπης για το φυσικό περιβάλλον και την υγιεινή διατροφή, που θα χρειαστεί την απαιτούμενη φροντίδα και κατά την καλοκαιρινή περίοδο. Είναι και το τελευταίο, ένα μάθημα στους μαθητές, ότι η φύση έχει τους δικούς της χρόνους κι ότι δεν μπορούμε, πάντα, να επιβάλλουμε τους δικούς μας συμβατικούς υπολογισμούς και περιορισμούς πάνω της.                  

Μέμος Γιώργος, συντονιστής προγράμματος


ΙΣΩΣ ΣΑΣ ΕΝΔΙΑΦΕΡΕΙ